20.10.2023 14:02

Analýza vývoje realitního trhu v Jihomoravském kraji s TOP realitními makléři a kancelářemi projektu

Analýza vývoje realitního trhu v Jihomoravském kraji s TOP realitními makléři a kancelářemi projektu

Vítáme vás u našeho dalšího dílu Analýzy vývoje realitního trhu, tentokrát v Jihomoravském kraji a okresech za účasti nejlepších realitních kanceláří v projektu Realitka roku v roce 2022 a nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2022 a i částečně roku 2023.

 

Analýza vývoje realitního trhu v jednotlivých krajích a okresech Jihomoravský kraj srpen 2023

Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu pořadu Analýza vývoje realitního trhu v Jihomoravském kraji a v jeho okresech. Za účasti nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2022, 2023 a zástupců realitních kanceláří v Jihomoravském kraji. Jsem velmi rád, že mohou dneska u naší diskuze přivítat Anitu Musilovou z M&M reality, Martina Veverku z s NEXT REALITY, Davida Vašíčka z ALVA REALu, Michala Poláčka z READYMAT REALITNÍ, Martu Resovou z REALITY PRO RADOST, Zdeňka Adamce z NEXT REALITY, Honzu Sobka, z Váš Konzultant Reality. A chybí nám tam zástupce CEMAPu, a ten se možná ještě připojí v rámci naší, naší diskuze dále. Dobrý den vám všem.

Marta RESOVÁ (REALITY PRORADOST) 

Dobrý den.

Michal POLÁČEK (READYMAT REALITNÍ) 

Zdravíme.

Martin VEVERKA (NEXT REALITY) 

Hezké odpoledne.

Zdeněk ADAMEC (NEXT REALITY) 

Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes)

Je začátek srpna 2023, což je možná vždycky dobrý říct na začátek, protože některé informace jsou poplatné, poplatné z času a době, kdy se to nahrávání uskutečňuje. Budeme se bavit o tom, jakým způsobem dneska funguje stav realitního trhu v Jihomoravském kraji. Máme tam velké množství realitních makléřů. To znamená, ta diskuze, diskuze bude trošičku složitější, ale to celkem nevadí. A hlavním cílem je se podívat opravdu Jihomoravský kraj a specificky na místa, kde vy jako realitní makléři působíte. To znamená na ten váš region, na tu vaši oblast, na ty vaše okresy, ve který, ve který působíte. A možná bych začal všeobecným kolečkem vás všech, abyste řekli, jak dneska vlastně vidíte ten realitní trh v tom vašem regionu, ve vašem okresu působnosti, kde jste nejčastěji, jak to funguje, jestli se klienti vrací, jak se vám prodává, jestli jsou nějaké anomálie, nebo je těžké léto, všichni jste na dovolených a neděje se vůbec nic. A začnu ve stejném pozadí, jako jsem vás představoval. To znamená, poprosím nejdřív Anitu Musilovou.

Anita MUSILOVÁ (M&M reality) 

Dobrý den, já se pohybuju lokalita Brno, Brno-venkov a Blansko. Co se týká trhu v tuto chvíli, prodává se pořád. Nám se podařilo v podstatě udělat absolutně nejlepší obrat v měsíci v červenci za celou naši historii naší kanceláře, kterou máme otevřenou v Brně. Takže prodeje jsou skvělý. Co se týká cen, tak je to napříč Brnem, Brno-venkem, Blanskem velký rozdíl. Záleží i na stavu nemovitosti a záleží hodně na lokalitě. Takže je to vyloženě specifický, a to jako bych tady měla patnáctiminutovou řeč o tom, co se prodává, jak se prodává, co se prodává levnější, proč se to prodává levnější, co se prodává dražší třeba než před čtvrt rokem. A je to, je to hodně rozmanitý, ty zakázky jsou každá jiná a každej ten trh je u toho jinýho klienta, každej je jinej.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes)

Já myslím, že na úvod nám to bude stačit. 15 minut vám bych nedal, protože by se nedostalo už na nikoho dalšího. A poprosím jako dalšího Martina Veverku.

Martin VEVERKA (NEXT REALITY) 

Tak dobrý den, já vás všechny zdravím. Tak já působím většinou Břeclavsko - Hodonínsko něco i v tom Brně. Co se týče těch cen, tak musím souhlasit s kolegyní přede mnou. Tak je pravda, že je důležitý ten stav a ta lokalita. Nicméně teďka za ten poslední měsíc a půl, tak se mi podařilo prodat čtyři byty a myslím si, že všechny čtyři byty měly trošičku nastřelenou cenu. To je asi.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Jinými slovy, začalo se prodávat a kupujou se i další věci. Já jenom k tomu doplním, že podle čísel, které máme a k tomu se potom ještě dostaneme, Jihomoravský kraj, jeden z několika krajů, kde i za období od ledna do července 2023 dochází k poklesu nabídkových cen na trhu. Jinak celá Česká republika už je 0,8 % nahoře. Davida Vašíčka poprosím v tuhle chvíli.

DAVID VAŠÍČEK (ALVA REAL) 

Ano, já vás zdravím, dobrý den. Tak působíme napříč tady Moravou. Pokud se nám něco dostane v Brně, tak se to prodá, ale spíš bych řekl, že je to dneska o té ceně pořád. A není to tak, jak to bylo rok, dva zpátky. A řekl bych, že ten trh se pořád jaksi hledá a není to tak, není to tak, jak vlastně předchozí období. Takže ten, ten jako kdyby takovej ten pokles cen je znát pořád. A pořád vlastně musíme opakovat klientům, pokud chtějí prodat, je potřeba nastavit tu cenu tak, aby ten kupující, aby to bylo pro něho atraktivní a všechny ty nemovitosti, který vlastně dáme do té nabídky, tak se neprodají. A je to hlavně důvodem, důvodem toho jsou ty, je ta vysoká cena. Pokud ten majitel to drží, tak bohužel to je tak za mě takový zhodnocení, jestli stačí krátký.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Já myslím, já myslím, že jako zhodnocení jako na úvod to úplně stačí. Dalšího jsem představoval Michala Poláčka.

Michal POLÁČEK (READYMAT REALITNÍ) 

Ano, zdravím veškeré kolegyně, kolegy z Hodonína, z Hlinska. Já zareaguji na tu, na ten konec té vaší otázky, že vlastně to srovnání toho léta. Tak v loňském létě, kdybysme červenec, srpen odjeli všichni na dovolenou, tak si myslím, že se nic nestalo. A já teda s potěšením musím zkonstatovat, že červenec byl daleko lepší než třeba květen, červen. Takže to mám radost, že to léto se vyvíjí v jiném směnu. Pevně doufám, že i nám všem to bude pokračovat v srpnu. A co se týká té situace na trhu tady u nás, tak já bych odlišil sekvenované nemovitosti a developerské projekty. Tam u těch developerských projektů, protože je sami realizujeme, tak je to pořád problém, něco prodat a něco zarezervovat. A je to samozřejmě hodně dáno i rozevírání těch nůžek mezi těmi cenami. A donedávna platilo, že opravdu ti kupující velmi výrazně tlačili na cenu a kupovali je jenom tam, kde tu cenu dostali. Takže já aktuálně vidím jako nejdůležitější, jestli ten prodávající musí prodat, anebo jenom chce. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Děkuju, výborně, výborný začátek. Poprosím Martu Resovou.

Marta RESOVÁ (REALITY PRORADOST) 

Dobrý den, takže já působím 15 roků v Brně a v okolí. Co se týče cen. Myslím, že tak jak hovořili kolegové, ceny šly dolů, ale skutečně tam, kde je dobře nastavená cena, není problém prodat. Nevidím nějaký velký problém v tom, kdy je dobrá cena. Tak je to asi za mě všechno. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Moc, moc děkuju. Teď se podíváme zase do NEXTu, ale podle mě někam k Vyškovu, jestli vidím Zdeňka Adamce správně.

Zdeněk ADAMEC (NEXT REALITY) 

Ano správně, ještě jenom všechny zdravím z Vyškova. Za mě z mého pohledu, ono je těžký mluvit předposlední nebo poslední, protože všichni šikovní kolegové se mnou to tak nějakým způsobem už shrnuli. Ale co mám statisticky nějakým způsobem tabulkově, tak vím, že prostě ty ceny jsou 18-28 % prostě dole z toho i lidského roku covidového 2021. A já budu reagovat na Davida Vašíčka. Správně to popsal, prostě důležité je, jestli ten prodávající to potřebuje prodat, anebo prostě, jestli tady přes nás chce zkoušet pomocí našeho know how, našeho marketingu, prostě jenom zkoušet tu jeho idylickou cenu a prodat to nepotřebuje. Takže tam vidím zásadní rozdíl. A ještě tak ještě pro takovou jednu zajímavou informaci, ceny klesají, to všichni víme, a když se podíváte v roce 2021 na NEXT REALITách 50-60 000 nemovitostí. Teď tam máme téměř dvojnásobek, jo. Teď jsem se díval dnes, včera, ale začátkem minulého týdne tam bylo přes 100 tisíc. Takže to taky hovoří o něčem.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Děkuju na úvod a jako poslední dáme Honzu Sobka.

Honza SOBEK (Váš Konzultant Reality) 

Tak já jsem rád, že můžu mluvit poslední. Krásně to kolegové shrnuli. Já jenom doplním, že působím primárně Brno a okolí. S tím, že jak říkali kluci, když je správně nastavená cena, tak v Brně se to většinou prodá. Mimo Brno už to bývá problém. Já jsem teďka měl i jako smůlu trošku na byty, který byly třeba v totální rekonstrukci bez oken a tak. Takže my jsme tam hodně, když lidi chtěli vysokou cenu a zároveň to potřebovali velkou rekonstrukci, tak jsme u tohohle hodně naráželi ve spoustě zájemců. Ale podařilo se nám prodat i takovýhle věci. A ještě bych doplnil, nám se trošku i pomalu rozjíždí development, co máme v Adamovi, developerský projekt, tak dokonce jsme tam teďka měli tři rezervačky tenhle měsíc u developerského projektu. Samozřejmě ta cena v tom Adamovu je super. Oproti Brnu je to, je to dojezdově kousek. Ale musím jako zaklepat, že tři čtvrtě roku vůbec nic a teďka tři. Takže jsme rádi, že se to pohlo i tímhle směrem.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Tak děkuju moc za úvodní, úvodní. Teď už budu jenom vybírat, postupně vždycky jenom někdo. Já vám ukážu jednu zajímavou věc, která vychází z reality Idnes, z našich dat interních, které máme. Už to tam sdílím. To jste neviděli dopředu, ale to celkem nevadí. Jedná se o graf hledanosti. To znamená, jak lidi na internetu hledají byty v Jihomoravském kraji. To znamená, kdo vůbec něco chce hledat. Jsou tam počty hledání. Zajímavé jsou ty křivky ohledně bytů na prodej a bytů na pronájem. Pronájem jsou červené, prodej jsou modré. V rámci toho je jasně vidět, jak byty na pronájem víceméně neustále pomalinku teď už rostou. Červenec byl možná ještě nejzajímavější za posledních několik měsíců, když pomineme, podle mě to je leden 2021, kde hledanost těch bytů byla obrovská. A zároveň hledanost bytů na prodej se nějakým způsobem stabilizovala. To nejnižší čísla byly samozřejmě v létě loňského roku. Teď jsme se dostali zase zpátky na úroveň někde roku dva 19, co se tam vracíme. K tomu já ještě pustím, omlouvám se, na druhou stranu to mělo bejt. Poptávky po bytech v Jihomoravském kraji. To znamená to, co ty lidi reálně poptávají. Zase pro rozdělení, prodej, pronájem. Ta křivka, ta křivka je tam vlastně velmi podobná. Podobná, která se udála po lednu v roce 2021, kde ty nůžky se částečně zavírají. Ale je vidět, že už na konci, na konci června, července ten, to nejnižší pomalinku začalo, začalo stoupat. Chci se zeptat několika z vás, ne všech v tuhle chvíli, ale půjdeme postupně. Budu tak jako losovat. Nejdřív se zeptám asi Martina Veverky. Jak on pociťuje poptávky? To znamená zvýšil se, zvýšily se poptávky po nemovitostech ve vašem okolí? To znamená, je těch poptávek více, chodíte víc na prohlídky?

Martin VEVERKA (NEXT REALITY) 

Tak já když, já když porovnám, jestli je to pronájem, anebo je to prodej. Tak teďka momentálně jsem, nebo do teďka jsem ty pronájmy moc jako nevyhledával. A teď jsem se začal zaměřovat i na pronájmy, protože známý potřebují pronájem. Tak jsem si to vyzkoušel. A můžu říct, že poptávky na pronájem je úplně stejný počet tak, jak když byl rok 2021. A bylo to, byl to skrz ten prodej. Jo, že ve chvíli, kdy vystřelíme nějaký byt, tak de facto 10 poptávek za jeden den. Co se týče prodejů, tam je to trošičku horší. Je to zase o té nastavení té ceny. To je prostě alfa a omega. Jo, že pokud máte klienta, který si myslí, že ty ceny jsou stále v roku 2021, tak je to špatně, jo. Takže a pokud se mu to nějakým způsobem jako nepodaří vysvětlit, tak já osobně od toho obchodu jdu pryč, protože ve všech jako nabídkách dělám jakoby marketing. A pokud nejsem schopnej se s tím klientem nějakým způsobem domluvit, tak to nemá pro mě význam. Já ty klienty rozlišuju mezi A, B, C. Áčka to jsou jasný, to prostě chápou. Čtou, čtou, čtou si různé články, jo co se týče hypoték, co se týče poptávek, co se týče cen. Béčka, ty jsou takový, že potřebují dostat jakoby co nejvíc, ale jsou ochotni s tou cenou pracovat. A céčka, tak to jsou de facto nejhorší klienti, kteří si myslí, že mají prostě zlato a přitom je to vlastně obráceně. Takže, takže asi takto. Ano, co se týče vlastně poptávek na ty prodeje tak klesly to jako stoprocentně oproti těm pronájmům.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Děkuju moc, zeptám se Anety na to stejné. 

Anita MUSILOVÁ (M&M reality) 

Tak já musím souhlasit s kolegem, s Martinem. Co se týká poptávek na pronájem, tak je to úplně neskutečně. Vyhodí se nabídka, je tam klidně 20-30 poptávek, pokud je samozřejmě dobře nastavena cena i u toho pronájmu. A co se týká prodejů, tak tady to už záleží na lokalitě. Budeme teda, já budu říkat Brno primárně, protože je něco úplně jinýho Blansko. Pokud se dobře nastaví cena, vyhodnocená cena z prodaný nemovitosti. A udělá se, řekne se klientovi ok, zhodnotí se reality a nastaví se ta cena dobře. Tak klidně přijde za den i 10 poptávek. Na tu prvotní tak, jak bývalo, prostě covid, necovid. Pokud je dobře nastavená, tak prostě jsou i poptávky. Ale to je jenom Brno. Co se týká Blanska, tak i když je dobře nastavena cena, tak ten trh je tam takovej vláčnější. A tak ty poptávky třeba přijdou dvě, tři. Takže to je jenom v tom, v tom prvotním. Jestli poptávek přibývá, ubývá. Záleží Brno anebo Blansko. Je to strašně rozdílný. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Jasně, chápu, lokalita je vždycky jako strašně důležitá. Přece jenom v těch větších městech ta poptávka, poptávka je větší. I ta koupěschopnost relativně je větší. Možná se pak podíváme ještě detaily na Blansko, protože máme tam grafy i Blanska. Ještě možná tohle to poslední poprosím Davida.

DAVID VAŠÍČEK (ALVA REAL) 

Já bych tady možná řekl, že vlastně záleží na té konkurenci, jakou vlastně v tu chvíli se nabízí jaká nemovitost, protože je to správně, jak Anita a Martin řekli. Záleží to na té ceně, ale pak ještě to záleží na tom, jestli v tom místě se prodává víc těch nemovitostí a ta poptávka jako kolísá, že v průběhu toho roku je prostě různý. Určitě s přísunem nějakých možností financování je ta poptávka o něco málo vyšší. A zase bych řekl zpátky, je to na té lokalitě. Potvrzuju kolegy a za mě, co se týče ještě potom ve srovnání s těmi pronájmy, tak ty pronájmy jdou pořád. Pořád jako my to tady podle těch grafů, jak to tady se prezentuje, tak my to tak ani nevnímáme jo, protože prostě cokoliv dáme ven, tak na to je, na to je prostě ohlas, jo, takže za mě takhle.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Děkuju. Půjdeme dál, půjdeme na další, na další část. Já tam jenom dávám informaci o tom, nebo co jsme vám posílali ohledně vývoje cen v Jihomoravském kraji. V tuhle chvíli je to jeden z grafů, který máme ve spolupráci s projektem Realiťák roku CMAPEm a reality iDNES pod záštitou ministerstva pro místní rozvoj, ze kterého, jak jsem říkal, dneska v jihomoravským kraji podle čísel, tak loňský rok došel k poklesu cen leden, leden -6,8 %. Za prvních 7 měsíců to dalších 2,7 % šlo dolů. Možná zajímavější pro všechny můžou bejt grafy ohledně toho, jaká je velikost nabídky v celém Jihomoravském kraji. Máme to rozpadlé i potom po jednotlivých okresech. Kdy ten největší pích byl v listopadu 2022. Nabídka teďko, bavíme se jenom o bytech, za prvních 7 měsíců opět poklesla, poklesla o 14,5 %. Ale možná nejzajímavější graf, na který já akci navázat, otázkou nejdřív na Michala Poláčka. Je těch počet zlevněných nemovitostí, protože samozřejmě v letošním roce už ten pokles nastal. Už není tolik slev v nabídce. Spadlo to relativně velmi výrazně. Proč tomu tak je, že na internetu nebo v rámci nabídek na realitních serverech, případně na internetu jako takovém těch slev pokleslo, začalo se tady víc prodávat. Ty poptávky jsou větší, že není potřeba dávat ven ty slevy hned. Dávají se až poté, co ty klienti přijdou na místo.

Michal POLÁČEK (READYMAT REALITNÍ) 

Já myslím, že se tam spojuje víc faktorů. Jedna věc je, že v podstatě zhruba do toho dubna se vyprodaly takzvané skladové zásoby. To znamená, jsou to nemovitosti, které přecházely ještě třeba z loňského roku. A ta doba toho jejich prodeje se natáhla až třeba na půl roku. A samozřejmě s těmi prodávajícími bylo obtížné pracovat na tom, aby reagovali na pokles těch cen a tu svojí cenu snížili, pokud k tomu nebyli nuceni svými okolnostmi. To znamená, je tam, jeden ten faktor je určitě a ten důležitý, že už jsou to nové nemovitosti v nabídce. Jsou nastaveny adekvátně tomu vývoji těch cen na tom trhu. No a druhá věc je určitě to oživení té poptávky nastalo. Samozřejmě ruku v ruce s tím, jak z médií se dozvídají klienti zrušení ukazatele DSTI, už mírný pokles úrokových sazeb. Tak já to pořád hodnotím tak s celým týmem, že v podstatě máme tu poptávku zaparkovanou, že nezmizela. A že v okamžiku, kdy nějak razantněji ty úrokové sazby půjdou dolů, tak očekáváme i výrazný nárůst cen nemovitostí a oživení té poptávky. Prostě to je, je to opravdu propojené nádobí.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Moc děkuju, možná úplně stejně se zeptám Marty.

Marta RESOVÁ (REALITY PRORADOST) 

Ano, já si myslím, prostě všecko, jak kdyby zastalo v jednom okamžiku teda se to probralo. Co bylo jakoby by delší čas, dá se říct na na skladě to se vyprodalo. A nové nemovitosti se nabraly už s tou nižší cenou, takže tam už není potřeba dávat cenu jakoby by víc dolů. Už si myslím je adekvátní. A taky vyčkávali prostě a trošku se pohly jakoby úrokové sazby dole. A ještě se čeká, že se pohnou. Tím pádem též si myslím, že ceny půjdu zase trochu navrch. Takže začně se zase teda prodávat a slevy nějak už jako, myslím si, že do jaké extra velké nebudu na normálních nemovitostech teda.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Jak jsem říkal vlastně, jak jsem říkal v průběhu toho, tak Jihomoravský kraj zatím má ještě pokles za prvních sedm měsíců. Celá republika už je podle těch velkých čísel lehce v plusu. To znamená, tam možná nárůst, nárůst nastal. To znamená, určitě se to někdy přiblíží i republice. Skočím ještě na jeden graf a tam se zeptám Zdeňka. Ono to je totiž velmi, velmi podobné. My jsme měli, máme nový graf, co se týká průměrné doby nabízení jednotlivých nemovitostí. Tohle se týká pouze bytů v Jihomoravském, v Jihomoravském kraji. Kde v tom nejtěžším, řekněme, tomu období od prosince do února 2023 byla průměrná doba nabízení skoro 160 dní. Kdy byl průměr, kdy byl byt v nabídce. Dneska už jsme spadli na standardních 82, plus, mínus 82 dní, což je zase ukazatel nebo což je stav někdy, který, na který jsme se pohybovali v roce 2020. Co by si z toho, nebo co byste z toho vyčetl?

DAVID VAŠÍČEK (ALVA REAL) 

Vyčetl bych z toho, že prostě to je aktuální stav trhu. Já navážu ještě na kolegu Michala Poláčka. Já bych chtěl zmínit, jak říkal správně, že prostě to všechno souvisí s mnoha faktory. Zmínil bych ještě jeden, a to, že máme takzvanou teďka takovou jako okurkovou sezónu, sezónu dovolený, jo. Takže to samozřejmě taky s tím něco udělá, něco zamává. Je to prostě, co bych z toho vyčetl, je to prostě taková situace na trhu. Samozřejmě rok 2021 prostě jsme prodávali normálně, ještě jsme to ani nedali do inzerce a z poptávek jsme prostě prodělali nemovitosti za sekundu, když to tak řeknu. Jo, teďka souhlasím, fakt prostě ta doba nabízení, ta doba nabízení je klidně 3-4 měsíce, než se to prostě zarezervuje. Není to prostě tak, jak to bylo před dvěma lety, že jsme měli za týden, za 14 dní prostě nemovitost prodanou, jo. Prostě je to tím trhem a je to tou aktuální složitostí toho trhu prostě no. Situace aktuální na trhu. Jak říkal, je nutno, už když mám náborovou schůzku, že jim to s klienty prostě je dobrý si nastat tu strategii toho prodeje. Prostě každý kdo chce trošku zkusit, prostě musíme jim splnit to přání toho, že jim dáme tu možnost prostě za tu jejich, za ty jejich představy, že se to zřejmě neprodá, tak jim to prostě zkusíme. Nesmí se to přepálit samozřejmě, protože pak jsou sami proti sobě. Když se nemovitost prodá prostě za 60 % té nabízené ceny, tak to nevypadá dobře i pro nás jako profesionály. Takže nutno nastavit slušně tu strategii s tím klientem a dostat se prostě. Samozřejmě víme všichni, že na to máme až půl roku s exkluzivitou. Ale já je prosím o to, abysme se třeba na tu nějakou domluvenou konečnou cenu dostali prostě třeba v půlce tohoto období, na tu nějakou spodní hranici, kde prostě se to setkává s tím kupujícím.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Já tam možná navážu jednu věc. Zeptám se Honzu, Honzy Sobka. Je těch šest měsíců dostatečné, dostatečná doba? Teď tě neslyšíme, je potřeba zapnout mikrofon optimálně.

Honza SOBEK (Váš Konzultant Reality) 

Super, já si myslím, že to doba optimální je. Já bych to asi pak ani dýl prodávat nechtěl tu nemovitost. Protože pokud by klient věděl, a i ten realiťák, že na to má rok, na ten prodej jako takovej, tak by byl větší problém pro mě toho klienta srazit na té ceně dolů a donutit ho, že opravdu ta nemovitost se proflákne přes ten internet a je to zbytečně dlouho. Myslím si, že by ta možnost měla být u nějakých specifických nemovitostí, když se prodává hala, když se prodává hotel. To si myslím, že šest měsíců je málo, ale na klasickej second hand těch šest měsíců je podle mě dostatečnejch. Pokud ten člověk skutečně prodat chce, ten klient.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Moc děkuju. Já teď ještě nasdílím jednu, jednu obrazovku, což jsou živý data, které vy jste dostali dopředu z CMAPu ohledně jednotlivých okresů v Jihomoravském kraji. A poprosím, pojedeme postupně jednotlivý okresy, kdo z vás tam působí, jestli vždycky to můžete rychle okomentovat vlastně ten specifickej okres, co tam jsou možná největší příležitosti nebo největší, největší problémy. Tak já tam zkusím dát data. To by mohlo být tohle. Tak super, začneme Blanskem. Říkala Anita, že tam působí. Víceméně v Blansku ta situace je taková, že ten nárůst cen probíhal až někdy do dubna plus, mínus 2022. Teď je tam lehká, lehká, lehká korekce. Za posledních sedm měsíců cca 2,3 %. A já tam vždycky spíš nechám tuhle tu variantu, jak je tam nabídka, kolik se tam zlevňuje, jak se tam doma nabízí. A jestli chce Anita okomentovat, nebo případě někdo jiný v rámci Blanska tu situaci na Blanensku jako takovým?

Anita MUSILOVÁ (M&M reality) 

No, ono totiž zásadně v Blansku oni opravují koleje. Takže dostat se z Blanska do Brna, je velkej problém. Tu cenu vlastně narůstala z důvodu toho, že do Blanska se hejblo spoustu Brňáků. Protože to bydlení bylo v Blansku levnější o hodně než v Brně. A bylo to dosahově do 20 minut, byli v centru Brna. Ale v tuto chvíli prostě indiáni přesekali koleje, tak prostě ty ceny jsou jinde, až to spraví, tak to zas bude všechno ok.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Takže super, takže máme, máme vyřešené Blansko. To znamená, je potřeba, je potřeba spravit koleje a do té doby koupit nějaké nemovitosti, protože potom porostou.

anonym (nejmenovaná osoba) 

Proto si myslím, že se nám taky rozhýbal ten Adamov, protože tam ty koleje už se spravily. A lidi konečně ví, že se dostanou do (???) normálně, nemusí auta.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Kdyby kdokoliv chtěl vždycky něco říct, ať řekne jo v tuhle chvíli. Podíváme se na Brno-město, kde ta situace zase nárůst, který byl někdy cca do dubna, března, března, dubna v minulém roce, tak se stabilizoval. A v tuhle, v tuhle chvíli už to vypadá, že lehce stoupá. To znamená, říkali jste to i vy, že v Brně se prodá relativně všechno. Podle čísel vidíme, že v Brně za prvních sedm měsíců došlo k nárůstu o 1,4 % v rámci cen. Ta nabídka se zmenšovala. V Brně působíte skoro všichni, takže je to na vás. 

anonym (nejmenovaná osoba) 

V Brně by chtěl žít každý, že jo, to se dobře prodává. Tady je spousta lidí, co mají peníze, úplně žádná krize se tady, žádné odvětví, co v Brně je, příliš jako nedotkla. Takže ty lidi, jakmile si trošku zvykli na to, že ty úrokový sazby jsou vysoko, tak znovu začali fungovat a kupovat.

anonym (nejmenovaná osoba) 

Já bych ještě řekl možná, že se v Brně málo staví pořád. To je prostě, to pořád tu poptávku bude tlačit nahoru. Dokud ta výstavba se nějak nezlepší, ale samozřejmě to, vždycky to koreluje s těma, s tím, aby byla dostupnost těch financí, jo protože poptávka tady v Brně bude pořád. Pokud ten přísun těm financím budou.

Anita MUSILOVÁ (M&M reality) 

Já jenom budu reagovat na Honzy, jak říkal, že prodali v Brně i byty, který jsou úplně vybydlený. Honzo, ty jsi říkal, že úplně vybydlený bez dřevěných oken. No, tak tam fakt špatně se prodává. Ty ceny jsou úplně nízko. A ba naopak, když ten byt je krásně zrekonstruovaný, oni jsou i ochotní v paneláku jim dát, ještě teď jsem prodávala jedna plus jedničku za 110 tisíc za metr čtvereční úplně tak jak před covidem. Takže tam to je, prostě Brno je zvláštní. A pokud je to hezký, jsou ochotni zaplatit. A pokud je to škaredý se škaredýma oknama, bohužel.

anonym (nejmenovaná osoba) 

Já jsem se dostal až na 75 za metr teďka, no v rámci.

anonym (nejmenovaná osoba) 

No, věřím, věřím, jo.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Brno-venkov vynecháme. To je, to jsou, to jsou dědiny kolem Brna. Ne, ta situace je tam velmi podobná, podobná, podobná tomu, co jinde. Máme tam určitě někoho z Břeclavi. To znamená v Břeclavi, jestli si pamatuju, tak působí Martin. V Břeclavi ta situace je víceméně stabilní. Tam ty nárůsty zase došly k vrcholu někdy v březnu v minulém roce. Od té doby je to tam plus, mínus stejný. Nabídka plus minus plus mínus stejná. Jenom se zrychlil prodej. Martine, chcete to nějak okomentovat? Teď nevím, jestli Martin nás slyší. 

Martin VEVERKA (NEXT REALITY) 

Jo už.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Už nás, už ho slyšíme i my, výborně.

Martin VEVERKA (NEXT REALITY) 

Já si myslím, že ta Břeclav je hodně dobře jakoby dojezdná do toho Brna, protože když ta D2, když tam jakoby není žádný problém, tak se dá za půl hodiny být de facto přímo v centru. Takže máme teďka, i co se týče domku, i co se týče bytů, tak většina klientů jsou právě z Brna, protože jo ty ceny jsou tam de facto nižší. A i ti investoři, kteří chtějí kupovat byty na nájem, tak si spočítali, že za cenu jednoho bytu v Brně, tak v Břeclavi de facto koupí dva. Takže si myslím, že takhle bych to řekl. Myslím si, že Brno, Břeclav je lépe dojízdné teďka momentálně než Brno - Vyškov. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Tak teď jsme v teritoriu, kde působí Michal minimálně, co si pamatuju, Hodonín.

Michal POLÁČEK (READYMAT REALITNÍ) 

Ano.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Hodonín je zajímavý, jsou tam samozřejmě jak developerské projekty, tak standardní second hand. Nemáme to teďko vyčleněné. Souhlasím s tím, že tam ty developerské projekty to občas velmi zkreslí. To se musíme podívat a domluvit se s Ondrou Hronem z CEMAP, cenové mapy, aby nám do těch statistik ještě vyhodil z toho developerské projekty, abysme je mohli oddělit, případně měli jít znovu. Ale váš komentář k Hodonínu?

anonym (nejmenovaná osoba) 

Já ještě doplním k té Břeclavi, že v podstatě máme připravovány čtyři developerské projekty a na rozdíl od Hodonínska v Břeclavi máme i předprodanost. Takže máme nějaké rezervace. Byť ještě jsme nekopli do země. A co se týče Hodonína, tak v podstatě tady vidíme určitý pokles těch cen. Takže je to samozřejmě právě dáno hodně i lokalitou. Ta dostupnost třeba do toho Brna je horší rozhodně než z Břeclavi .Z té dálnici je to dál. A je to vlastně takový členitý region. Mzdová, mzdové jakoby výše mezd není úplně tak vysoká. Takže samozřejmě nám i hůře dosahují klienti na ceny. A co je zajímavé, tak celkem je v nabídce 137 inzerátů na byty a z toho je zhruba polovina dva plus jedniček a dva plus Kk. To znamená, tak jak někdy jsem si četl v minulosti, že v podstatě nejžádanější byty jsou 1+ Kk, nebo 1+1, že jsou nejlevnější a že to bude postupně směřovat k tomu, že lidé budou takhle bydlet v těch malinkých bytech. Tak ten trend zatím nepozoruji. A co se týče u domu, tam je nějakých 245 inzerátů v nabídce aktuálně a z toho je jenom 19 chat a chalup. To znamená zase některé ty správy, které hovořily o tom, jak po covidech se lidé zbavují chat a chalup, tak to tady u nás teda rozhodně nepozorují. A je to dáno asi tím, že prostě jsou tady určité rekreační jakoby lokality. A tam ti lidé jsou spokojení, když se jim nechávají ty chaty jakoby z generace na generaci.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Moc děkuju. Ve Vyškově, ve Vyškově je Zdeněk určitě. 

Zdeněk ADAMEC (NEXT REALITY) 

Je to tak. Já navážu, ono když se podíváme, tak ten tvar té křivky je pořád jako podobný. Já si myslím, že navážu na kolegy. Marťa to hodně zmínil, zmínil i Vyškov. Ono v podstatě to Brno trošku mně přijde, že diktuje cenu dojezdu nebo cenu nemovitostí v dojezdové vzdálenosti. Jo, to znamená, tady ty, myslím si, jak zmínila kolegyňka, Blansko, dejme tomu třeba i Břeclav, Vyškov, jsou to podobně vzdálený města od Brna, s podobnou dojezdovou vzdáleností do centra města. Takže tam si myslím, že to bude poměrně podobný tady s těmi nejbližšími okresními městy k Brnu. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

No, a pak už tady máme podle mě jenom Znojmo. Jestli někdo chce okomentovat Znojmo? Znojmo je ale velmi podobné jako celý zbytek. On ten Jihomoravský kraj nebo ty všechny, správně to řekl v tuhle chvíli Zdeněk. Všechny ty regiony, okresy, okresy okolo, okolo Brna se vlastně chovají stejně. A asi s tím nezbývá než souhlasit, že víceméně určující pro ceny primárně je ta dopravní obslužnost nebo dopravní vzdálenost, vzdálenost do Brna jako takového, kde těch věcí je nejvíc. Dlouho jsme neslyšeli Martu. Marto, co vy byste vypíchla jako to nejdůležitější, co se za posledních, já nevím, tři měsíce událo u vás v rámci vaší působnosti na realitním trhu?

Marta RESOVÁ (REALITY PRORADOST) 

Za mě nejdůležitější bylo v podstatě, že se nabírají nové nemovitosti a že ty ceny nějak tak ustály. Že už je netřeba dávat dolů, že lidé začali aspoň za mě teda víc chodit na prohlídky a mají větší zájem, že už předtím jsem se hodně střetla s tím, že čekali, jak to bude. Vyčkávali prostě jak i prodávající, tak i kupující. Jak se to posune. Samozřejmě kupující chtěli čím nejvíc, to asi bude vždycky. Prodávající čekali, jak jim klesnou ceny. Teď to nějak tak ustálo i z hlediska asi toho, že trošku klesly úroky, anebo prostě nějak se to posunulo už jinak. Už si možná lidé i zvykli na tu situaci, že už to nebude, jak to bylo. Hlavně za mě, co se týká prodávající. Já jsem ale teda tak jak pán přede mnou tam kolega povídal, že prostě (???) nechtějí hnout s těmi cenami dolů. Ale teď se mi to povedlo. Takže za mě to lepší je teda. Víc lidí volá, víc chodí na prohlídky. Tak snad se to už posune k lepšímu zase.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Tak a ještě zeptám se, jestli někdo chce říct něco pozitivního na závěr?

Michal POLÁČEK (READYMAT REALITNÍ) 

Já jestli můžu, já bych chtěl pogratulovat reality iDnes nebo Realiťákovi roku k tomu, že v Hodoníně oproti loňskému roku, kdy bylo sedm realitek zúčastněno v soutěži, tak jich teď 50. Takže se vám brutálně povedlo navýšit počet zúčastněných. A tím pádem se ta soutěž samozřejmě nadále zkvalitňuje, takže já k tomu gratuluju.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDnes) 

Prima, tak to nebylo k vývoji trhu, ale vám děkuji za pochválení. Když to neuděláme sami, tak jsme rádi, že aspoň někdo jiný, že jo. Každopádně já bych vám chtěl poděkovat za účast v dnešní diskuzi. 40 minut plus, mínus máme za sebou. Ne na každého se dostalo podle mě skoro stejně, což jsem rád. Hlídal jsem si to, skoro jsem si tady dělal čárky. Popřeji vám ještě krásný zbytek léta. Kdo nebyl na dovolené, tak si to trošku užijte. Snad se nám zase trošku oteplí a přestane, přestane pršet. Každopádně přeji mnoho úspěchů ve vaším profesním životě. Věřím, že se velmi brzy zase s některými uvidíme, některými rychleji, některými už asi později. Ale určitě se uvidíme. Držte se a brzy zase někdy na viděnou nebo na slyšenou. Mějte se krásně a na shledanou.

DAVID VAŠÍČEK (ALVA REAL) 

Děkujeme.

Marta RESOVÁ (REALITY PRORADOST) 

Na shledanou.

DAVID VAŠÍČEK (ALVA REAL) 

Nashle všem, ahoj Petře.

Martin VEVERKA (NEXT REALITY) 

Na shledanou.

Anita MUSILOVÁ (M&M reality) 

Nashle.

Marta RESOVÁ (REALITY PRORADOST) 

Na shledanou.