13.2.2023 13:59

Analýza vývoje realitního trhu v Praze 6 - 10 za účasti nejlepších realitních kanceláří projektu Realitka roku v roce 2022 a nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2022

Analýza vývoje realitního trhu v Praze 6 - 10 za účasti nejlepších realitních kanceláří projektu Realitka roku v roce 2022 a nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2022

Dobrý den dámy a pánové, vítám vás u naší další analýzy vývoje realitního trhu tentokrát v Praze, v Praze 6 až v Praze 10. Za účasti nejlepších realitních kanceláří projektu Realitka roku v roce 2022 nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2022. Dnes naše pozvání přijali Marek Izera z OSMITZ IZERA Reality a Jan Novotný z QARA. Zároveň se do našeho přenosu zapojí Ondřej Hon z CEMAP cenové mapy. Vít Konopa a Jirka Knechtl z portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.1. Vývoj poptávky po bytech v Praze (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Graf č.2: Vývoj poptávanosti domů v Praze (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Graf č. 3: Vývoj hledanosti bytů v Praze (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Graf č.4: Vývoj hledanosti domů v Praze (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Graf č.5: Vývoj trhu s byta - leden 2020 - říjen 2022 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Graf č.6: Vývoj cen bytů dle obvodů Praha 6 - 10 - leden 2020 - říjen 2022 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Graf č.7: Vývoj nabídky bytů v obvodech Prahy 6 - 10  - leden 2020 - říjen 2022 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Dobrý den dámy a pánové, vítám vás u naší další analýzy vývoje realitního trhu tentokrát v Praze, v Praze 6 až v Praze 10. Za účasti nejlepších realitních kanceláří projektu Realitka roku v roce 2022 nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2022. Dnes naše pozvání přijali Marek Izera z OSMITZ IZERA Reality.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

A Jan Novotný z QARA. Zároveň se do našeho přenosu zapojí Ondřej Hon z CEMAP cenové mapy. Vít Konopa a Jirka nechtěl Knechtl z reality iDNES. Dobrý den pánové, přeji vám krásné odpoledne všem.

Anonym (osoba) 

Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Tak úvod máme za sebou. Dneska se budem bavit o tom, jakým způsobem se vyvíjí ceny, poptávka a další věci v Praze. Specificky v Praze 6 až v Praze 10. To už jsme to probírali před několika týdny Prahu 1 až Prahu 5. Praha 6 až Praha 10 je zároveň velmi, velmi zajímavá taky. Nejdřív se zeptám Ondry Hona, který tyhle ty data všechny, všechny připravuje. Máš k tomu nějaké základní informace o tom, co nám vlastně data říkají?

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Tak standardně jako v každém jiném vysílání vycházíme z toho, co dneska děje na realitním trhu. Samozřejmě to, co vidíme v datech, může být nějakým způsobem zpožděné oproti tomu, co se děje na trhu, protože jak všichni víme, tak prodejci nebo prodávající se snaží vytěžit ze svých nemovitostí stále maximum. Ale ten trh se nějakým způsobem hýbe, a proto tady máme právě odborníky z realit, abysme si řekli, jak to ve skutečnosti vlastně je a na co se musíme nebo můžeme připravit v budoucnu.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Děkuju, já tam možná na začátek pustím jeden graf, který bude o Praze jako takové. Je to přehled o trhu s byty za leden 2020 až říjen 2022, kde se můžeme podívat na to, že v roce 2022 oproti předchozímu roku je ještě furt nárůst ceny o 0,7 %, i když ten trend už je dneska opačný. To znamená, kde to narostlo na začátku roku, tak to začalo pomalinku, pomalinku klesá. A je to úplně stejné, jak v jednopokojových, dvoupokojových tak i třípokojových, třípokojových bytech. Další základní data, které k tomu máme je to, že samozřejmě za počet nabídka jako taková na realitních serverech a nejenom na nich vzrostla za poslední rok o více než 60, 60 %. A poslední číslo důležité pro nás je, že změna počtu nabídek ve slevě vzrostla o 136 %, a to je pro celou Prahu. Nejdřív zase na Ondru, jestli k tomu je nějakej základní komentář od tebe, než dáme slovo pánům?

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Já bych jenom doplnil jednu věc. Vlastně jak jsi zmínil, ten trh začal zpomalovat někdy první, druhý kvartál. Třetí kvartál se pořád, řekněme, držel, stagnoval a nějaký pokles jde vidět až v posledním měsíci. Možná pánové rovnou otázka na vás, jak to, jak to vnímáte vy? Jo my jsme vlastně v předchozích vysíláních do, do toho devátého měsíce, kdy jsme ty data vydávali, říkali, no tak se zastavuje. A právě už v tom desátém jde vidět, že, že klesá. Tak jak to vnímáte třeba vy Marku? 

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Já takhle, já myslím si, že se v podstatě potvrzuje to, o čem byla třeba už ta diskuze, když jsem, když jste to měli pár týdnů nazpátek Praha 1 až Praha 5. Ty trendy, které se tenkrát naznačily, tak teďko v podstatě ten trh to jenom vlastně potvrzuje a ty trendy vlastně jdou přesně tam, kde se to už předtím odhadovalo. Takže ten trh začal opravdu stagnovat, dokonce se zdá, že někde začal i mírně klesat.

Jan Novotný (QARA) 

Já bych to možná jenom doplnil, že v té první polovině roku z tý mý zkušenosti hodně ty ceny už nebo ty ceny už začaly klesat. Ale nebylo to o nabídkových cenách. Projevovalo se to slevama, který byly vyšší než v předchozích obdobích. Když možná slevy nebyly žádný téměř nebo naopak se licitovalo o cenách. Tak v tý první polovinou prostě ceny už klesaly, ale bylo to skrytou formou v podobě větších slev na vrub tý ceny. Teď se to přetransformovalo už do viditelný podoby. Prostě ten trh se postupně zastavuje. A prodávající pokud chtějí prodat, tak musí tu slevu nabídnout už viditelně, aby přilákali zájemce.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

A v těch, pardon, teda jestli můžu. A v těch realizovaných obchodech samozřejmě, protože ten realitní obchod prostě má nějakou setrvačnost. Takže ta první polovina roku v podstatě ještě dobíhaly ty nasmlouvaný opory z toho začátku a z tý první poloviny roku. Takže teďko teprv myslím si, že i v těch skutečnejch realizovaných obchodech se teďko začnou ty poklesy skutečně projevovat. Já aspoň teda to co vidím já sám za sebe, tak už vidím, že prostě ty realizované obchody jsou výrazně nižší.

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Mimochodem, když jste tady Honzo nastínil ty slevy, vlastně my vidíme na tom trhu dneska už právě viditelně, že, že to množství nabídek, které je dneska ve slevě i veřejně už je jako obrovský. To se projevuje v těch nabídkách. Na začátku roku se to neprojevovalo. Jak vnímáte tu vlastně výši slevy na konci jo. Je potřeba vlastně třeba proti tomu prvnímu kvartálu slevovat víc. Už z té zlevněné ceny z nabídky?

Jan Novotný (QARA) 

Bohužel ano. Myslím si, že ty slevy postupně jsou. Záleží vždycky na tom, jak je nastavená ta úvodní cena. Někteří majitelé podle mě ještě stále se snaží zachytit ty ceny z toho loňského nebo počátku letošního. To znamená, ta původní cena může být nastavena poměrně jako ambiciózně a bohužel už se to nedá realizovat. Pokud je ta sleva prostě výrazně větší, než by bylo. Už se nepohybuje v řádech jako jednotek procent. Kdy to pak může být opravdu třeba 10 % jednorázová sleva v prvním kole zlevňování. Nemusí tu být poslední kolo. Takže klidně jako 10, 15 % v těch cenách tam může prostě se realizovat. A nemusí to být finální cena. Může tam pak být opravdu ještě nějaká (???) pobídka při podpisu do další smlouvy, do té definitivní ceny, za kterou se skutečně prodává.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Mě by možná zajímá ta varianta, že vlastně nemovitosti nebo byty, které jste nabírali jako makléři někdy třeba v březnu, dubnu tohoto roku, možná květnu. Kam se vlastně ty ceny dneska dostaly? Jestli zůstaly v nabídce. Jaká, jaký tam je pokles reálně, reálný u vás? Dá se to tak nějak, dá se to nějak odhadnout?

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Je to asi, je to trošičku specifický. Zase záleží, jak je to, jaký je vztah makléře s tím klientem, jak si to dokáže vlastně jakoby obhájit to snížení tý ceny. Ale, ale myslím si, že jsou nemovitosti, kde jsme třeba museli jít, zase ono se to pak zprůměruje, ale s tou nemovitostí jsme šli třeba i o 20 procent níž.

Jan Novotný (QARA) 

No, konkrétní jednu nemovitost, kterou jsem nabral těsně před tím, než vypukla na Ukrajině. Někdy v noci 22. února jsme podepisovali zprostředkovatelskou smlouvu. Asi někdy 30. jsme to zainzerovali. V tu chvíli prostě jako aktuálně tržní cenu. V průběhu čtyř měsíců jsme postupně zlevnili o 18 %. A nakonec jsme nemovitost stejně neprodali. A možná to skončilo tak, že majitel jí pronajal na další 2-3 roky, že bude pronajímat a prodá až. Věří tomu, že se trh vrátí do nějaký jako pro něj zajímavější hodnoty. Ale nechtěl dále nést náklady na financování té nemovitosti, protože to měl kryté hypotékou.

Vít KONOPA (Reality iDNES.cz) 

Já bych se v tenhle ten moment zeptal, jestli už ty majitelé nemovitostí teď, když vlastně jdete na náběr, jestli chápou, že ta cena už bude nižší než třeba před tím půlrokem třeba na Honzu.

Jan Novotný (QARA) 

Někteří ano, ale tak jak to bývá. Prostě část těch majitelů prostě jako pořád žije v tom, v té minulosti. Mají pocit, že když to před půlrokem nebo před rokem šlo, tak proč by to nešlo teď. První fáze většinou byla ta argumentace, já nepospíchám, to prostě není problém, že jo počkat a bohužel pro ně, někteří nechápou, že to počkat znamená to, že můžou přijít o stovky tisíc korun. V některých případech miliony, protože prostě ten trend teď je jednoznačný a nemyslím, že v nejbližším půl roce se to otočí nebo zastaví, že pro ně to jsou ztracený další peníze. Je to potřeba těm lidem jako velmi jako srozumitelně vysvětlit, aby pochopili, že pokud chtějí prodat, tak ta doba je teď a ne za půl roku. Obvykle teda. Můžou být specifický příklady samozřejmě.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Marku, jak je to u vás?

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Já to musím určitě potvrdit, protože je to všeobecný trend. Ale nemyslím si, že dneska už by opravdu bylo skoro umění najít na trhu nějakýho člověka, který by si nevšiml, že, že se něco na trhu děje, že ty nemovitosti mají nějaký trend, že se to nějak začíná obracet. Takže dneska už většinou s těma klientama je trošičku rozumnější řeč. Ale děkuju za tu poznámku. Už u dvou nemovitostí se nám stalo, že v podstatě nemovitost, byt, který se měl prodávat, takže majitel v tuhle chvíli se vlastně rozhodl, že ho teď stáhnul z prodeje. A místo toho jsme mu zařizovali pronájem. Takže to si myslím, že taky asi začíná být nějaký trend, že se začínají ty lidi vlastně odchylovat od prodeje a začínají to pronajímat.

Jan Novotný (QARA) 

A za poslední půl roku mám 3 takovéhle případy. Začali jsme prodávat (???) pronajímáme.

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Já se možná možná zeptám. V datech vidíme, že vlastně velmi roste nabídka bytů jo. Je to, je to proto, že vlastně se míň prodává, anebo protože lidi potřebujou více prodat ty nemovitosti. A více se jich zbavit právě třeba z důvodu ty úvěrové zátěže nebo nějakých jako životních situací?

Jan Novotný (QARA) 

Z mé zkušenosti z toho aktuálního portfolia, to je spíš o tom, že se neprodává. Že v podstatě ten odtah z toho trhu je výrazně menší, než jako byl před tím třeba půlrokem nebo rokem. A kdybych měl na nějakých číslech demonstrovat. Tak co se týká třeba zájemců, kteří zavolají nebo napíšou a jdou prohlídku. Tak se pohybují někde mezi 15 a 20 % toho, co bylo před rokem. A to je dramatický prostě pokles těch lidí, jako těch obecný zájem, což je výrazně méně. Tím pádem i ten odtah prostě z toho trhu je nižší a logicky to znamená, že ta nabídka se začíná kumulovat. Za mě ještě jsem se nesetkal s prodávajícími, kteří by v tuto chvíli prodávali, dokud nejsou schopný vést energie nebo splátkový hypotéky. Ale myslím si, že tyhle případy tak jak budou přicházet nový splátkový kalendáře na hypotéky co se fixujou z letošního roku a a v příštím. Tak myslím, že případů začne přibývat.

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Takže očekáváte výrazně větší ještě nárůst cen nabídky? 

Jan Novotný (QARA) 

Myslím si, že u prodejů to ještě poroste nahoru. A o to větší bude tlak na to snižování tý ceny aspoň krátkodobě.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Mě tam možná zajímá z vaší praxe. Omlouvám se Markovi, že jsem skočil do řeči. Z vaší praxe stává se vám teďko výrazně častěji, že odmítnete zájemce o prodej nemovitosti, který vás poptává, protože má nereálnou cenu a pro vás jako pro realitní makléře to není, by to nebylo profesionální přijmout tu zakázku. Protože jestli jste si jistí, že prostě ta cena, kterou ten zájemce požaduje za nemovitost je, jak to říct, mimo, mimo, mimo realitu.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Tak jestli můžu, tak určitě se nám to, jako určitě se mi to stalo v poslední době asi častěji. Většinou to nedopadne tak, že bych toho klienta vyloženě jakoby odmítal, ale že už se nikdy nepotkáme. Ale spíš tak jo, jako tak je to taková ta odložená, odloženej prodej, že se dohodneme na tom, že si třeba za 2 měsíce zavoláme. A dohodne se třeba potom za ty 2 měsíce. Akorát, že ten klient si neuvědomuje, že za 2 měsíce bude situace ještě pro něj horší. Bude se to pak prodávat ještě za míň. Nicméně ano, stává se to častěji určitě než dřív.

Jan Novotný (QARA) 

U mě se tohle to nestála, ale ten důvod je ten, že já tomu klientovi v podstatě připravím nějakou sofistikovanou analýzu toho, kolik on může za tu cenu, za tu svojí nemovitost očekávat. A pokud se prostě na té jako někde v tom rozmezí nepotkáváme, tak on prostě hledá někoho jiného. Takže to odmítnutí je takový jako nepřímý. Ale prostě nedává mi smysl, abysme to prodávali o 10 % za vyšší než tržní cenou ve chvíli, kdy zvlášť ten trh je prostě v tomhle tom trendu klesající.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Já ještě mám takovou, jako přijde mi to docela zajímavý. Stalo se mi to vlastně za poslední ty 2 měsíce, 3 měsíce několikrát. Že se vlastně ozvali klienti, kteří chtějí prodávat a přišli s tím, že v podstatě, když byl ten růst, tak oni pořád s tou svojí nemovitostí čekali, čekali. A najednou teďko chytli takovou jakoby trošičku panika a chtějí se tý nemovitosti teďko zbavit. A sami přiznávají, že vlastně promeškali tu nejlepší dobu. Což dřív, dřív se mi taky nestalo. Je to zvláštní.

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Jak to vnímáte vlastně s nastavením ceny tomu prodávajícímu? Jo, vlastně tím, že tím, že to nastavíte na dnešní cenu nebo, nebo klidně 5 % nad ten trh. A tu nemovitost budete nabízet třeba 3 měsíce, půl roku, tři čtvrtě roku. To vlastně na konci dne ta cena bude výrazně, výrazně jako nižší. Není lepší dneska, když ten klient se toho potřebuje zbavit. Tu cenu nastavit nějak jako rozumněji třeba pod ten trh, když lze předpokládat, že půjde dolů?

Jan Novotný (QARA) 

Ono je to vždycky o tom požadavku toho klienta. Prostě ve chvíli, kdy on řekne, jako já chci prodat teď. Chce to zrealizovat do jednoho až dvou měsíců. Tak si myslím, že není důvod jako tu cenu nějak upravovat výrazně pod tu aktuální tržní. Nebo tu očekávanou aktuální tržní cenu. Nicméně samozřejmě jako pak do toho vstupujou přání těch klientů, kde říkají, no ale já to musím prodat za x, protože chci něco. Pak jako je to problém a otázka je, jestli to v dnešní době jako to se vracíme zpátky k otázce (???) ty zakázky pak jako nerealizovat nebo odmítat prostě. Klient není, není pak, je nespokojený, že se po půl roce se nepodařilo prodat a je třeba ty příležitosti, který chtěl realizovat z toho prodeje.

Vít KONOPA (Reality iDNES.cz) 

Já bych se tady ještě v tom kontextu zeptal, jestli ty klienty nebo jak ty klienty teďka informujete o tom, jak zhruba bude ta časová osa toho prodeje vypadat? Jak, jak vlastně jí nastavujete a co jim jako sdělujete, s čím by asi měli počítat. Tak třeba na Marka teďka.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Tak určitě v tuhle tu chvíli je potřeba upozornit na to, že ten, že ten zájem z tý strany kupující bude výrazněji. Prostě těch zájemců je násobně menší počet, než jich bylo dřív. Takže je důležitý na to upozornit, že ten prodej prostě může trvat, může trvat dýl. A musejí s tím počítače, že prostě tam, kde my jsme měli dřív 10 zájemců, teď máme 2. Tak procentuálně potom a nabídka na trhu se zvětšila. To znamená, že zvětšila se konkurence. Takže šance, že se na tu jejich nemovitost někdo rychle koupí, se výrazně snížila. Takže je potřeba jim tohle na férovku prostě těm klientům to říct. A nedělat ramena, že prostě prodáme obratu.

Jan Novotný (QARA) 

Na druhou stranu možná bych k tomu doplnil, že těch zájemců sice je dramaticky míň, ale z mý zkušenosti jsou často výrazně víc připraveni skutečně něco koupit. Že jsou to lidi, kteří mají peníze, mají buď hotovost nebo už vyřešený financování. A byť s menším počtem jako zájemců a na prohlídkách, nebo ty obchody jako končí úspěšně. Že není to úplně, že by se neprodávalo nic. Ale opravdu jako očekávat zástupy, dneska už úplně nelze. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Pojďme se nyní věnovat té Praze 6-10. Možná si tam pustíme data o tom, jakým způsobem se vyvíjí v jednotlivých městských částech ceny. Ondro, tvůj komentář na začátek?

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Tak víceméně, víceméně tady žádný nemám. Jde vidět, že každá lokalita je trošičku jako jiná. Některá se zastavila, některá už padá. Nechám asi slovo pánům, protože to znají víc a líp, tak tak nám to třeba nějakým způsobem okomentujou, proč se to tak děje.

anonym (nejmenovaná osoba) 

No, tak já jestli můžu, tak napadá mě poměrně jako zajímavej komentář Praha 6 versus Praha 7. Z bazaru, když prostě ty nůžky se jako výrazně jako historicky rozevíraly v poslední době, v posledním bych řekl tak možná. Kdy Praha 7 vycházela jako daleko větší cenu na metr čtvrteční, dneska se to sbližuje. A myslím si, že to trošku opadnulo, opadnul ten takovej trend tý atraktivity Prahy 7. To je Letná, Holešovice a podobně. A naopak se tam dotahuje, dotahuje ta šestka kdy i Suchdol a části Prahy postupně tam to narůstá, jsou to nový, nový developerský projekty. A ta cena tam jako roste výrazně. Proto ten trend je takovýhle a myslím si, že se ty ceny třeba výrazně jako přiblíží a (???). Jinak i zase z toho, že tyhle ty obě lokality byly výrazně jako preferovaný těma zájemcema, tak ten dneska už možná lehkej pokles někde nastal později než u těch méně atraktivních lokalit, což je třeba ta osmička devítka. I třeba v Karlíně si myslím, že pořád ty ceny se drží nebo ty ceny rostou. Byť je to Praha 8, ale to je specifický (???).

anonym (nejmenovaná osoba) 

Ale co se týká těch grafů, tak když se, když se jako člověk podívá na ty trendy, tak bych řekl, že je to v podstatě stabilní. Akorát ta Praha 7 z toho grafu maličko jakoby teďko se zdá jakoby, že vyčníval. Já si stejně myslím, že to je jenom otázka statistiky, až tam bude trošičku delší období, takže ten trend bude úplně stejnej, jako v těch zbývajících částech Prahy. A jo v podstatě jsou, jsou tam jiný, jiný ty báze těch cena za metr čtvereční, ale v podstatě ten trend je v těch všech částech Prahy víceméně podobný.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Tam možná nejzajímavější varianta je, že samozřejmě Praha, Praha 10 s Prahou 8 mají nějakým způsobem odskok. Ale to je, asi závisí na tom, co to je, co to je za městské části. Protože samozřejmě Praha 6, 7 i 9 jsou dneska, jak to říct, malinko zajímavější z hlediska, z hlediska toho bydlení. Z hlediska té celé Prahy. Samozřejmě jsou tam, jsou tam určité, jsou tam určité výjimky. Ale přece jenom Praha, Praha 10 specificky, Praha 8 z těch, v těch cenách vždycky byli malinko, malinko, malinko níž. A těch nových developerských projektů, případně nových možností bydlení tam je vždycky méně. To asi, asi, asi souhlasím s tím, že ten trend je všude stejný. Ale specificky desítka s osmičkou díky i nové výstavbě jsou na tom z hlediska těch jednotlivých městských částí hůř. Já tam jenom ještě hodím druhou část, což je nabídka, kde je zase vidět, že Praha opačným, opačným směrem, Praha 8, Praha 10, ta nabídka na prodej výrazně roste oproti zbývajícím třem krajům. Možná ještě váš komentář k tomu, ono to je totiž úplně, je to přesně ten opak toho, co jsme viděli u těch cenách, že jo.

Jan Novotný (QARA) 

V podstatě je vidět na tom portfoliu nebo obecně napříč celou Prahou, že ten počet těch nabídek roste, tak jak jsme se bavili před chvilkou úplně od začátku toho roku (???) akceleruje v posledních dvou, třech měsících. Zase je to jako možná i velikosti těch jednotlivých lokalit jo. Protože pokud tam jsme v absolutních číslech v tom grafu, tak zase je to o rozloze tý jednotlivý městský části. Kolik tam v podstatě je obyvatel. Jestli to byla Praha 4, tak možná by to bylo na dvojnásobku toho absolutního počtu, ale trend by pravděpodobně jako stejný.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Může to i trošičku souviset ta osmička a ta desítka, že přece jenom je to už trošku dále od toho centra. Takže se tam vlastně jakoby i z toho sociologického hlediska se tam vlastně jakoby možná stahuje trošičku jiná část populace v rámci tý, v rámci tý Prahy. Možná trošičku, proto jsou tam i ty hlavnější nemovitosti. A asi, když by se udělalo i srovnání velikosti bytů, tak možná, že třeba ta desítka by třeba měla i ten průměrnou velikost toho možná trošku menší. Teď to je spíš jako moje domněnka. To teď nemám statisticky podložený. Takže možná i s tím to trošku souvisí, ale ten trend je takový. Tam tím jak ty ceny v posledních měsících teda ještě před půl rokem extrémně rostly nahoru. Tak se samozřejmě potom rozevíraly nůžky. Rozdíl mezi třeba tou desítkou a tou Prahou 6 a Prahou 7. Prostě ty ceny extrémně rostly, tak se i rozebíraly rychleji ty nůžky. Ale myslím si, že pokud teď budete z poklesu cen, tak se to zase začne trošičku přibližovat. Že ten rozdíl už nezůstane zas tak vysoký. A vlastně se to příčkou zase jakoby spojovat ty ceny, více přiblížovat k sobě. To je můj dojem. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Já se možná zeptám Jirky Knechtla. Já tam pustím vývoj poptávky po bytech v Praze. Můžeš to Jirko, trošku okomentoval a případě se zeptat našich hostů na něco?

Jiří KNECHTL (Reality iDNES) 

No, ono vlastně ten graf jenom potvrzuje to, co jsme si tady řekli, že, že ty prodeje klesají. Jak pánové říkali, že z 10 poptávek maj teďkon na tu samou nemovitost dvě. Tak to je víceméně vidět a je to odpovídá tomu republikovému průměru. Kdy se říká, že ten trh klesnul zhruba o 2/3. A hlavně teda v Praze je vidět, že se ta poptávka mimo jiné přelévá do pronájmů. A to říkal i pan Novotný, že vlastně jeho klienti místo prodeje nakonec zvolili pronájem nemovitosti. Mě by spíš zajímalo, jestli jste nějak reagovali ve způsobu práce se svejma klientama na, na tu změnu na tom trhu. Ať už, co se týká propagace nemovitosti nebo náboru nemovitostí. Třeba Marku, začněte. 

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Tak co se týká toho náboru nemovitosti, tam už o tom trošičku byla řeč. Musíme s těma lidma rozhodně lépe komunikovat s tím, jaká je situace prostě, aby s tím, aby s tím jakoby počítali. Že prostě teďko nemůžou, nemůžou předpokládat stejnou cenu, která byla ještě před několika měsíci. A dokonce ten trend je prostě teďko takovej, jakej je a že se může stát, že prostě ta cena bude klesat. A že se třeba budou muset zlevňovat. Ač je to prostě v horizontu několika měsíců nepředstavitelný. Ale prostě dneska taková doba je. Takže tohle je důležitý. Ta komunikace s tím klientem, ten co chce prodávat. A co týká potom tý prezentaci ven, tak dneska tím, že roste konkurence tím, že těch nemovitostí je na trhu víc, tak asi teďko mnohem víc záleží na tom, jak je dobře zpracovaná ta prezentace. Teď vlastně musím dát větší, větší důraz na kvalitu tý prezentace. Aby ty fotky byly opravdu dobrý. Protože pokud budu mít někde, třeba dám příklad zrovna ta Praha 10, která jakoby je tady prostě spoustu těch sídliští, starší paneláky. Tak pokud tam budu mít v lokalitě na několika set metrech čtverečních 12 bytů, tak nepředpokládám, že ten zájemce se půjde podívat do všech 12 bytů. On si pravděpodobně vybere 3, 4, na které se půjde podívat a z těch si pak vybrat ten byt, kterej chce koupit. Já se musím snažit, aby jsem se dostal mezi ty 4 byty, na které se jde podívat. No, tak ta prezentace prostě musí zaujmout. Takže vlastně já tu svojí práci bych dělat teďko ještě líp než dřív. Než když se prodávalo svým způsobem jakoby samo. Tak by to měla vypadat.

Jiří KNECHTL (Reality iDNES) 

Jasný a ještě jak jste říkal, o tom náboru mě napadla další otázka. To, že klesly prodeje, na tom se všichni shodné zhruba o 2/3. Je nějaký podobný číslo cítit i v náborech nebo to je plus mínus stejný, jako to bejvalo dřív?

Jan Novotný (QARA) 

Já jestli můžu, tak já myslím, že tam naopak je vidět, že těch náběhů těch nemovitostí je víc. To portfolio se jako rozšiřuje. A mám nebo možná Marek to i třeba potvrdí. Že prostě jsou už realitní makléři, který prostě skončili v tom oboru. Prostě ta krize je možná příliš silné slovo. Ale prostě ten trend, kterej tam dneska je, tak oni prostě tomu oboru nevěří. A radši začínají dělat něco jiného. Odchází a tím pádem v podstatě se zahušťuje ten, ten počet těch makléřů. Což možná je jako správný směr. Protože na trhu působí obrovský množství makléřů v porovnání s velikostí toho trhu, nebo když to srovnáme s jinýma západníma třeba zeměma. Takže i tohle to možná jako vede k tomu, že ti stávající makléři, kteří na tom trhu zůstanu, budou mít zakázek víc. Byť počet těch obchodů bude nyní možná nižší, protože prostě se bude prodávat míň, ale budou pracovat ve větším počtu zakázek.

Vít KONOPA (Reality iDNES.cz) 

Já tady bych se zeptal vlastně na to, jestli v tuhle tu chvíli investujete víc i do té propagace teda? Jestli, jestli teďka nastal ten čas, kdy vlastně za vás investujete víc do onlinu, do offlinu, aby o těch zakázkách bylo víc vidět, vědět a vidět.

Jan Novotný (QARA) 

Za mě určitě jo, je to prostě nutnost, protože toho zájemce dneska už člověk nemusí potkat a trefit na tom inzertním serveru. Že za prvý zvýraznila víc a intenzivněji na těch jednotlivých serverech. Ale zároveň pracovat i s Facebookem, s PC kampaněma. I třeba nějaký lokální marketing. Prostě dát těm lidem vědět, že ano pokud se něco dává, je čím dál větší jako nutnost, dřív to třeba nutný nebylo. Nemuselo se to dělat, protože prostě těch zájemců přišlo z toho internetu spoustu. Ale dneska prostě toho člověk nebo zájemce musí hledat kdekoliv. A těch nástrojů prostě se pokusit využít maximum i těch offline.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Jo, já to určitě potvrzuju. Přesně takhle to je. S tím, že tím, že se míň prodává, tak máme vlastně v nabídce i teďko víc nemovitostí. Takže, takže tím pádem a trvá delší dobu prodej tý nemovitosti. Takže určitě i ty náklady na tu propagaci a na tu reklamu stouply jenom z tohohle pohledu určitě musely stopnout. Protože prostě tu nemovitost propagujeme dýl. Ale zároveň, když je to nemovitost, kterou chceme vidět, tak vlastně musím tomu dát větší podporu. Větší podporu než dřív.

Ondřej HON (CEMAP cenové mapy) 

Super, já bych se zeptal, Honza, Honza už to tady nastínil nebo zmínil to slovo krize, když si vlastně /souzvuk zvuků/ v pohodě, v pohodě. Když si otevřu jakékoliv média, různí odborníci vlastně do realit a tak dále. Tohle slovo velmi rádi skloňují, protože vlastně je to jako líbivej nebo je to šokující a čtenáři víc čtou. Já to teda upřímně v tuto chvíli jako krizi nevnímám a z těch dat to ani tak jako nevypadá. Není to spíš návrat k normálu, jak to vnímáte? Protože to, co se tady dělá od roku 2020. Tak spíš bylo nenormální, že jo vyhajpovaný nějakýma vnějšíma vlivama. Ale pořád jsme výrazně nad ceny roku 2020. A ještě o to víc snad cenama 2018. Já si pamatuju svoje rozhovory právě v roce 2018, 2019. Kdy spousta odborníků říkala, to už nemůže vyrůst. To už nemá kam růst. Ty lidi si to nebudou moct dovolit. Jo a viděli jsme, co se vlastně stalo. Přirozeně teďko dochází k nějakému poklesu, protože se na tom trhu stalo něco, co, co ten trh asi jako nepředpokládal. Takže ta otázka na vás, vnímáte to jako krize, anebo je to spíš jenom přirozená korekce toho trhu a spíš návrat k tomu jako normálnímu stavu, kterej by tady měl být?

Jan Novotný (QARA) 

Já si myslím, že je to přesně, jak jste to popsal, je to korekce. Krize možná přijde, ale zatím ještě to tak nevnímám. Prostě nicméně to jako funguje pořád, byť na nějakých jako výrazně nižších číslech z hlediska počtu prodejů. V porovnání s cenama přesně 2020 nebo 2021 jsme pořád jako nad těma číslama. A myslím si, že poslední nebo (???) někdy v létě. Ta Česká národní banka ohodnotila trh cen nemovitosti asi o 30 % nad jejich nějakou odhadovanou cenu. To znamená tady v podstatě jenom to co Česká národní banka dlouhodobě jako říkal ano, tady je nějaká jako bublina, která se nafukuje. A teďka možná začíná splaskávat a je to v podstatě jenom jako správný trend. Když bysme si porovnali v podstatě ukazatele příjmů měsíčního. Za kolik si v Praze člověku je schopný koupit metrů čtverečních. Tak vycházíme úplně dramaticky nad ukazatele západních zemí nebo v Americe. Prostě tady jako za 1,5 až 1,7 platů koupíte metr čtvereční. A standard v západních zemích je 0,5 až 0,7 platba. To znamená má jako dvojnásobnou cenu v porovnání s platama. Takže korekce je prostě logická a musí se to někde dohnat. Ty ceny se prostě jako splašily. A to je těma externíma vlivama, ať už levnejma penězma (???) vlády do ekonomiky. Teď to v podstatě jako je potřeba nějak jako narovnat.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Mě spíš třeba jako je trošičku mrzí, když vidím, že se někteří jakoby lidi, kteří dělají v realitách, hlavně v médiích vlastně zviditelňují tím, že začali mluvit o nějaký krizi. Jako mrzí mě to a trošičku my jako realitní, realitní odborníci na trhu se totiž střílíme do vlastní nohy, mi to přijde. Protože ty lidi už jsou v šoku z tý energetický krize a z války. Takže teďko jakoby ty lidi mají jakoby hodně co dělat, aby to vůbec zpracovali. A my, když ještě budeme strašit nějakou realitní krizí, tak, tak jako podle mě nám to nedělá vůbec dobrou službu. Takže to za mě není úplně správně, co bysme měli teďko dělat. Ale jinak zatím podle údajů, co víme od bank, tak lidi mají na účtech nejvíc peněz, co kdy měli. Stále patříme, co se týká nezaměstnanosti s nejmenší nezaměstnanosti v Evropský unii. Takže jako za mě žádná krize v té republice zatím teda není. Takže spíš asi jenom prostě splaskla trošičku nějaká realitní bublina trošku. 

Jan Novotný (QARA) 

Jak říká, jak říká Ondra. Víceméně jsme se dostali na standardní růst, který v roce dva 19 trošku přelil nebo narušil covid. Následně krize na Ukrajině. Teď jsme spadli na tu úroveň, že kdyby jsme prolnuli křivky dál, tak jsme možná úplně na stejným. Na těch číslech, kam bysme se dostali, kdyby se kdyb nastala, kdyby nastala doba covidová a potom krize ukrajinská. Takže jako reálně souhlasím s tím. Prostě je to standardní vývoj, návrat k normálu. Budeme si muset zvyknout, že každých několik let se cyklicky ty věci mění. Pánové, já bych vám chtěl všem poděkovat za dnešní čas. Máme cca nějakých 35 minut rozhovoru za námi. Bylo to velmi zajímavé. Díky moc, držím palce. Věřím, že se někdy brzy uvidíme zase osobně. Mnoho štěstí ve vašem podnikání. A jako říkají někteří kolegové, zůstaňme pozitivní. Mějte se krásně a děkujeme.

Jan Novotný (QARA) 

Díky za pozvání.

Marek IZERA (OSMITZ IZERA Reality) 

Díky, na shledanou.