12.10.2023 10:47

Analýza vývoje realitního trhu ve Středočeském kraji s TOP realitními makléři a kancelářemi projektu

Analýza vývoje realitního trhu ve Středočeském kraji s TOP realitními makléři a kancelářemi projektu

Vítáme vás u našeho dalšího dílu Analýzy vývoje realitního trhu, tentokrát ve Středočeském kraji a okresech za účasti nejlepších realitních kanceláří v projektu Realitka roku v roce 2022 a nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2022 a i částečně roku 2023.

Analýza vývoje realitního trhu - Středočeský kraj

Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu pořadu Vývoj realitního trhu, tentokrát ve Středočeském kraji, je začátek července roku 2023 a já jsem velmi rád, že mohu přivítat Blanku Štalzerovou z NEXT Reality. Ahoj Blanko.

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

Ahoj. Zdravím.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Martina Kubíka z Reality 11 Jesenice. Ahoj Martine.

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Také zdravím. Ahoj.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

A samozřejmě Ondru Hona z CeMap - cenové mapy, který pro nás ve spolupráci s projektem Realiťák roku připravil nějaké zajímavé data ohledně Středočeského, Středočeského kraje. Ondro, možná nejdřív na začátek slovo tvoje.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Dobrý den, ahoj. Já vás tady vítám. Jsem rád, že jste si udělali čas na dnešní diskuzi. Jak už Petr nastínil, dneska se podíváme na data ve Středočeském kraji. Chtěli bychom si povídat o tom, jak ten trh vlastně vypadá, co se děje s cenama, co se děje s nabídkou a jak je to vlastně dneska s prodejem.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Prima, když víme, o čem se bude mluvit. Možná úplně na začátek úvodní kolečko, otázka na Blanku a Martina, jak vnímáte současnou situaci na realitním trhu v místech, kde působíte? Možná začnu Blankou.

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

Děkuju za slovo. Tak já si myslím, že co se týká třeba letošního roku, tak tam vidím určitý pokles v cenách, samozřejmě i v poptávce. Poptávka je menší, ceny klesají. Ještě si myslím, že nějakou dobu padat trošku budou. A v každém případě je tam financování hlavně z vlastních zdrojů, hypotéky neřešíme, víme všichni proč a asi ještě chvilku řešit úplně nebudeme. Takže moji klienti jsou většinou klienti, kteří mají vlastní finance a jdou po nemovitostech, které zajímají ve smyslu, že nemovitost je k nastěhování, není to nemovitost k rekonstrukci. A já se teda specializuju hlavně na pozemky a bohužel pozemky teď vůbec nejdou. Pozemky se nám zdražily, třeba z nějakých 4 500, 5 000 za metr, jsme někde na 7 000 za metr, o což samozřejmě kupující zájem nemají a prodávající si ceny chtějí držet, chtějí čekat, jaký bude vývoj situace, nespěchají. Takže teď momentálně z mé strany dochází k prodejům bytů a domů převážně.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Moc děkuju. Martine.

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Navážu na téma pozemky, zrovna jsem minulý týden v Jesenici zdanil jeden pozemek o 2 miliony. A stále, stále se nic neděje, ale je to přesně o tom, kdy tady jsem seděl s majitelem toho pozemku a říkal mi, mně nevadí zlevnit o 2 miliony, protože tím, že ještě teďka už ceny stavebních materiálů jdou dolů, tak vlastně on na jiném pozemku chce stavět dům a on říká, když teďka ten pozemek prodám o 2 miliony méně než na podzim, tak ale ten svůj barák postavím za stejný peníze, protože ten stavební materiál šel dolů, takže, ale souhlasím s Blankou, to, co nejvíc stojí, jsou pozemky, protože ty lidi si na to nechtějí brát hypotéky. A málo lidí je takových, že by si pozemek koupilo hotově a pak by složitě prostě si brali hypotéku na stavbu. Daří se prodávat pozemky, který už mají stavební povolení, protože prostě ty lidi to aktivně vyhledávají, že mají připravený peníze. Co se týče Praha-západ, Praha-východ, tak byty, si troufnu říct, že už jsou takový, že to dno probíhá, protože jak jsme si řekli xkrát, nikdo nemáme křišťálovou kouli, je to pořád o tom, jestli tam přijde makléř (???) nebo makléř Realstat s nějakou strategií. A co se týče domů, tak domy kolem 20 000 000 tam vidím jako stálý problém, sám mám několik domů v nabídce, který mám třeba i rok, ale domy kolem 10-15 000 000, když trhnu kolem 10, jsou naprosto v pohodě. Teďka taky. Včera jsem prodal dům, který jsem měl v nabídce měsíc a půl. 

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Já udělám tu věc, že v tuhle chvíli vám jenom ukážu rychlej graf, který jste neviděli, protože o tom mluvila Blanka. Tohle je vývoj hledanosti na internetu bytů ve Středočeském kraji a je tam krásně vidět, jak za poslední 3 měsíce ta hledanost na internetu klesala, jo, jako oproti tomu, kde jsme, kde jsme byli, kde jsme byli někdy třeba v březnu tohohle roku, tak od března vlastně ve Středočeském kraji hledanost na internetu bytů klesala, a to podporuje i to, co říkala, to, co říkala Blanka. Samozřejmě furt jsme na vyšších číslech než v drtivé, v drtivé většině minulého roku, ale ten nějaký nárůst, který tam začal na začátku tohohle roku už poklesl. Jenom nějaká jenom rychlá, rychlá vsuvka, že to ukazují i nějaká data, které máme k dispozici. Ondro, data, já tam pustím nějaký data z hlediska toho, co máme na trhu ve Středočeském kraji. Možná jenom poprosím tě, abys to okomentoval jako první.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Vlastně tady máme změnu ceny. Tenhle graf je sice trošičku nešikovnej, ale to nevadí. Prakticky to vypadá, že vlastně, jak zmínil Martin, v některých krajích, respektive okresech, pardon, se už ta cena začala nějakým způsobem stabilizovat, ne-li srovnávat. Někde, někde dokonce už zaznamenáváme nějaký mírný nárůst, což samozřejmě ještě nemusí znamenat, že ty ceny rostou, ale může to být způsobeno i nějakým jako pozitivním myšlením těch lidí, to znamená, na začátku roku bylo více poptávek, zastavil se nám růst nabídky, to znamená, začalo se asi něco prodávat, tak zase lidi začali zkoušet vlastně prodávat třeba za více peněz. Jak to vnímáte vy? Je to možný takhle. Martine třeba.

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

On ten Středočeský kraj, hlavně Praha-západ, Praha-východ je vždycky trošku jiný v tom, že když ty lidi na to nemají v Praze, tak jdou prostě za tu Prahu. A asi v tom se s Blankou shodneme, protože jsme oba dva jako kousek za Prahou, že vlastně tam, kde ten dopad ceny je nejmenší, je vždycky prostě Praha-západ a Praha-východ, tam je přesně v tom grafu vidět, že kolem 100 000 přesně Praha-západ se tam ukazuje. A já asi nepředpokládám, že by to mělo jít nějak dolů, jo, prostě říkám, dolů půjdou jako paneláky, kde ty nůžky se mají nějak jako rozevřít, ale Praha-západ, Praha-východ vždycky bude takhle, kdežto když jsem tam viděl třeba Benešov, Příbram, tam už je ten skok obrovskej, protože už je i pro lidi znát, jestli do tý práce pojedu 20 minut, nebo jestli pojedu tři čtvrtě hodinu, hodinu.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Asi největší skok je snad možná vidět v Rakovníku, tam ten pokles už ze Středočeského kraje byl nejvyšší, ale jsou tam třeba lokality, typicky Kutná Hora, která vypadá, že se nějakým způsobem zvedá. Víte proč, nebo umíte to nějak odůvodnit?

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

Kutná Hora je v podstatě blízko na dojezd do Prahy, samotný město je pěkný, že jo, má svojí historii, takže ta lokalita je pro klienty určitě zajímavá. A vždycky bylo a asi i bude, že čím severněji je lokace na prodej, tak tím horší, neboli nižší ceny jsou, nebo horší, jak se to vezme, ale že prostě ty nižší ceny jsou, jo, jak jsi zmínil Rakovník třeba, takže Praha-východ, Praha-západ se přibližuje cenama určitě k Praze, pokud ta nemovitost je i v dobrém stavu, tak si troufnu říct, že kolikrát se mi stalo, že i předčila cenu Prahy. A mně třeba se teďka stává hodně, že ač jsem za Prahu-východ, tak se mi spíše vede prodávat byty v lokalitě Prahy, samotný Prahy 10 a tak. No, a třeba teď poslední zkušenost, 23metrový byt jsem v podstatě prodala za cenu 123 900 za metr čtvereční, a je to Praha-Kobylisy, takže nějak zvláště lokalita, která by byla v hledáčku vlastně klientů a byl tam poměrně velký zájem o tuhle tu nemovitost, která byla asi 2 týdny na trhu, když to tak řeknu. No, a co se týká bytů třeba na Praze-východ, můžu zmínit Brandýs, ze kterého vlastně pocházím, tak tam se ty ceny pohly směrem nahoru, tak 2 roky zpátky, ale drží se tam. Ty ceny klesly v tuhle tu chvíli docela pod těch 100 000. Dají se koupit byty kolem 70-80 000 za metr čtvereční v podstatě starý byt a novostavby, krásný projekty tam vznikají na dvou částech Brandýsa a ceny se tam taky pohybují pod 100 000. Takže i si myslím, že ta nabídka je dobrá.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Já se možná, když jsi začala tu nabídku, zeptám právě na tu nabídku, vypadá to, že se to vlastně od nového roku nějakým způsobem stabilizovalo, tak, jak jsme loni vlastně pozorovali velký nárůst počtu nabídek, tak teďko vlastně to nějak kolísá nebo osciluje kolem stejné hodnoty. Zeptám se, je to proto, že lidi v tuto chvíli nechtějí vlastně prodávat, to znamená, méně se nabírá, anebo je to proto, že ten trh už najel aspoň na nějaký jako standardní režim obrátkovosti, jo, teď standardní režim, myslím to, co bylo před covidem, protože to, co bylo mezi roky vlastně 2020, 2022, byl spíš jako nestandard.

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

No, tak my jsme i za covidový období poměrně dost prodávali, já bych tam ani neřekla, že jsme neměli co dělat, že tam...

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Ne ne ne, já jsem to myslel obráceně, že se právě prodávalo strašně moc a ta nabídka velmi rychle ubyla.

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

Jo jo jo, ano, ano. No, tak v podstatě ceny se stabilizovaly. Já bych řekla, že nabídka je větší, teď určitě vzrostla nabídka bytů na trhu ve všech lokalitách podle mě a klienti mají zájem o byty, který nemusí rekonstruovat, protože ty investiční byty, těch už se zase tolik nevidí, že by někdo prodal jako narychlo investiční byt za nízkou cenu, zdokonalil, dotáhl dokonce rekonstrukci a prodal. Takže spíš vyhledávají klienti opravdu byty vyloženě na bydlení. A třeba příklad, teď jsme řešili byt po babičce, kde vlastně mají představu vyšší bohužel, než je reálná cena, ale myslím si, že to dáme dohromady a že ty byty vlastně jsou pořád v kurzu. Ty byty, bych řekla, že se to točí pořád, ať je cena vysoká nebo nižší, prostě ty byty jdou, jako neustále se to točí. Horší je to s domama, jak zmínil vlastně Martin, já mám třeba, v nabídce jsem měla 2 domy za 19,5 milionu, jeden v Úvalech, což je na vlaku, a během 14 dnů jsme ho měli taky v podstatě zarezervovaný. A druhý dům, který jsme nabízeli za 21 000 000, klientka nechtěla zlevnit, teď vlastně ho nabízíme za 19,5, ale pořád tam ten zájem není, ač byl podobnýho stylu, ale v podstatě v Praze a doháníme jakoby pořád tu cenu, jo, dneska, když už je za 19,5, tak ta cena už zase není taková, už je prostě míň a oni to ti vlastníci nechtějí slyšet. Takže v podstatě chtějí spíš slyšet, tak přestaneme nabízet, počkáme, jak se trh vyvine, jo, i makléři, třeba mám zkušenosti, že doporučují klientům a zatím neprodávají, až se to prostě všechno stabilizuje. Hypotéky nám v tom taky moc nenahrávají, i když teda DSTI se teď změnilo, že uvolnili, ale pořád to ještě není taková dobrá varianta pro lidi, kteří si berou hypotéku. Takže za mě byty se točí pořád. Domy jdou hůř. A pozemky nám teďka stojí.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Super. Takže se dá vlastně konstatovat, že nabídka se stabilizovala právě kvůli tomu, že se stabilizoval obecně ten trh, nebo stabilizuje ještě asi v dohledné době, není všem dnům, všem dnům konec.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Ondro, možná (???), než bude ještě mluvit Martin, dal jsem tam ten další graf, který je strašně zajímavý, možná jenom nám ho lehce vysvětlit, protože ho vidíme možná podruhé, myslím, že jsme ho měli na posledním vysílání, ale potom už ne, nebo před tím ne.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Jasně, vysvětlím. Jedná se o graf, který reflektuje kompletní nabídku vlastně bytů bez ohledu, bez ohledu na stav a dispozici v daném okrese. Přičemž vlastně modrá křivka nám udává nějaký trend v té lokalitě a jednotlivé tečky jsou vlastně nabídky, to znamená, čím tmavší tečka je, tím větší kumulace nabídek v té ceně a v daném měsíci vlastně v tom okrese je. Snad jsem to vysvětlil trošku srozumitelně. 

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Mají ty propady na jiných místech, jo, to je...

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Jo, tak samozřejmě je to, vlastně korekturovaná je ta modrá křivka, když se podíváme na tu zelenou a na tu červenou, tak reflektuje i extrémy, prostě vykreslujeme veškerá data, která se na tom trhu objeví, takže samozřejmě, když tam někdo dal tu nemovitost za korunu, tak pro tu křivku trendu se nepočítá, ale vizualizovaná je, což znamená ten propad. Jo, ale prakticky, co je nejdůležitější a na co, na co je dobré se podívat, je na ty vlastně tečky kolem té křivky, to je ten rozptyl, ve kterém dneska ten trh se dneska pohybuje, to je to, kde vlastně dneska vidíme ty jednotlivé, jednotlivé nemovitosti vlastně na tom trhu nebo i historicky jsme viděli. Ty levnější zpravidla asi budou ty v tom horším stavu, ty dražší zase v tom lepším stavu a střed vlastně určuje ta křivka trendu, která nám vlastně reflektuje to, o čem se tady bavíme, to znamená, že místy to propadá, někde to dokonce, viz Kutná Hora, začalo nějakým způsobem růst, protože je potřeba taky i zmínit, že Kutná Hora je pořád o více než 30 % levnější než třeba Praha-západ. Takže možná i to láká ty lidi, proč tam vyhledávají ty nemovitosti.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Já tam schválně pouštím, pouštím Kutnou Horu, ať jenom vidíme, jak vypadá taková křivka v Kutné Hoře, pod tím je na stejným, na stejným slidu potom Mělník, takže tam je vidět, že prostě ty extrémy, extrémy tam nějaký jsou a Kutná Hora nám ten skok udělala výrazně větší potom. Tak ale já jsem přerušil, myslím, Martina, protože ten měl...

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Já bych taky mohl navázat klidně na Blanku, protože já jsem o tom už mluvil před tím, že domy za 20 000 000 jsou problém, prodávám třeba (???), že jo, což je zase taky támhle za Líbeznicema, což není daleko, člověk je prostě za 10 minut v Letňanech, za půl hodiny v centru Prahy, no, ale dům jsme vypustilli do světa za 20 000 000 na podzim, málem byl i na podzim prodanej a my teda jsme ho zlevnili na 16. A takový ten zákon schválnosti, začnou chodit maily: "Dobrý den. Je možná sleva." Takže ty lidi stejně úplně, předtím jsme to mohli prodat za 18, teď to vypadá, že by lidi chtěli dávat 14, 15, ale máme dohodu s těmi majiteli, že pokud se to neprodá do konce července, tak to asi pozastavíme, protože přesně ti mají někde rezervačku na barák za 10 řeší, co s tím, takže ta situace je o obrátkovosti, ale zároveň je potřeba říct, že i jsou nemovitosti, co zmiňovala Blanka, že ty lidi třeba přestanou prodávat. A lidi počkají, pak se to tváří, že ta nemovitost už je prodaná, ona zmizí z tý inzerce, ale prodaná ve finále není. A myslím si, že takových nemovitostí bude víc, že ty lidi jako si řeknou, nechci zlevňovat, tak já počkám a budu prodávat třeba za rok, a to my samozřejmě nevíme přesně, jaký je to počet nemovitostí, ale rozhodně jich není málo. A bylo by dobrý zmínit, co nám hodně dělá počty nemovitostí, kterých je jako více, jsou jako rozestavený stavby, jo, co vím jako s dalšími makléři, tak přesně v okolí Prahy se prodává, když jsem říkal, pozemky v zastaveným povolením, že lidem prostě došly peníze, anebo došli jim peníze při stavbě domu. Já teďka řeším tři hrubý stavby na prodej, a to prostě jako dřív nebylo a už přemejšlím o tom, že nechci dávat hrubou stavbu, abych dělal video s vizualizacema atd. a spíš hledám investora, kdo to koupí, dodělá to a takzvaně to prodá dvakrát, což bude určitě jako možná jednodušší, než abych lidem říkal, koupíte dům a dva domy tam jako doděláte, ty lidi prostě jako nechtějí mít s tím ty starosti, ale objevilo se více takových nemovitostí, kde těm lidem prostě došly peníze.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Já bych možná jako na závěr ještě tam pustil jeden graf, který je zajímavý, který Ondra vždycky připravuje, a to je průměrný počet nabídek ve slevě, který reflektuje to, jak se ta nemovitost na internetu objevovala a kdy se, nebo jestli se dostala do slevy, ze kterého se dá krásně poznat ta věc, že ten trh se lehce stabilizuje v tom, že ten průměrný počet nabídek ve slevě začal klesat primárně v celé České republice, samozřejmě i ve Středočeském kraji, jsou tam někde samozřejmě i výjimky typu Rakovník, typu Mělník, typu Benešov, ale v ostatních, ve většině ostatních okresů už ten poměr začal klesat, což vlastně zase napovídá to, že ten trh se začíná lehce stabilizovat, že už není potřeba dávat ty slevy, ty slevy okamžitě. Jak to vnímáte vy?

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

No, jestli můžou, tak je to přesně tak, jak říkáš, protože dneska začínají hodně klienti, nebo takhle, začínají hovor už tím: "Je možné diskutovat o ceně?" Ještě nemovitost ani neviděli a v podstatě už se ptají, ptají, mají tento dotaz. Takže to je vždycky, já se snažím, abysme aspoň ty klienty na tu prohlídku dostali, aby prostě tu nemovitost viděli, abysme prostě na začátku nezačali se snižováním ceny, když ještě nevědí ani, o čem se baví, jo, takže určitě se ptají, jsou zvyklí, že ty ceny jdou dolů, a i když se zlevní, tak i přesto, přesně, jak zmínil Martin, se pořád ptají na slevu, jo, takže my si teďka docela tvrdě stojíme za svým, za svými cenami, které máme domluvený s majiteli, protože když už sleva proběhla, což když se podíváme na web třeba na iDNESu, tam je to krásně vidět na webech, na nabídkách, takže tam většina těch nemovitostí je zlevněná, jo, takže asi už nemá smysl prostě dál zlevňovat. Pokud ta nabídka člověka zaujme, má to financování zajištěno, což ale je problém právě, protože ty hypotéky nefungujou, tak vlastně lidi, kteří mají vlastní zdroje, tak já nevím, jestli máte stejnou zkušenost, ale vždycky jsou opatrnější. Vždycky, než vydají ty vlastní peníze, tak jsou opatrnější, než když řeší hypotékou, jo, takže vlastně o to nám to stěžujou trošku.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Martine.

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Souhlasím, ale zároveň, já jsem v situaci, kdy odmítám, dá se říct, v průměru jako dvě nemovitosti týdně, jo, kde přesně, heleďte, mě pán řekl, hele, mám odhad na 18 000 000 barák, barák v Rudný a chtěl bych 22 nebo ideálně 24, tak jsem začal používat větičku, jako nemůžete chtít prostě prodávat oktávku za cenu Superba a už jsme jako na 20, ale já jsem říkal, že jim ten dům ani nechci prodávat přes 20 milionů. A prostě jsme v situaci, že mi profíci, chceme být i makléři, hrát si s nějakou strategií, ale taky, taky hodně majitelů, který mají takovou rétoriku, narazí na makléře kyvače, ten makléř kejvač a majitel doufač to vypustí do světa prostě za 24 000 000 a pak i díky tomu vidíme obrovský rozdíl v těch cenách, jo, takže prostě je potřeba bojovat s tím, já ho odmítnou, pak vidíme, že se to objeví někde jinde. A známe hodně makléřů, který jako doufají, že to budou postupně snižovat. Já se snažím s každými těmi majiteli se teďka domlouvat nižší ceny, že teď dám příklad, jo, tady prodal jsem ten dům za 11,5, ale ve smlouvě s majitelem jsme měli minimálně 10,5, že vlastně už nepotřebujeme dodatek k tý slevě a že vlastně, kdyby to nějak nešlo, tak vím, že už to můžu řešit akčně a jsem na to připravenej, a to jsem začal dělat od podzimu, to jsem dřív nedělal, prostě, abych viděl, že tam prostor na tu slevu mám, kdyby byla nějaká krize, tak nikdy to nevypustím tak do světa, abych už neměl kam jít, protože prostě u pár nemovitostí jsem byl na (???) v minusu, a když ti lidi nechtějí udělat slevu a ve finále jsme ukončili prodej a řešil jsem s marketingem minus 100 000 a už nechci, aby se to opakovalo.

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

Přesně tak. Ono je kolikrát lepší třeba i podle toho CeMapu, což teda taky používám, ano, ty lidi šokovat tou cenou, která nám tam vyjde, protože tam se s tím dá hezky manipulovat, takže naopak...

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

To jsem neslyšel.

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

Když někdo prostě požaduje, jako třeba ta moje prodaná nemovitost v Úvalech, tam chtěli 24 000 000. Podle CeMapu nám vyšlo asi nějakých 16, takže to byla léčba šokem a dostali jsme se na 19,5 a za to se to i prodalo, jo, takže ono je dobrý i kolikrát udělat opravdu, když oni třeba řeknou jako Martinovi, že chtějí 22, tak naopak jim předložit, ale ono vám to vychází opravdu třeba na těch 15, 16 000 000, tak zkuste prodat takovou nemovitost neprodejnou v podstatě za tyhle peníze, že jo.

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

No, nebo přesně výhoda, když máme dneska jako více nemovitostí v nabídce než před rokem, vlastně jsem s tímhle pánem seděl na kafi a vlastně až druhá schůzka byla u něj doma. Já říkám, okay, tak máte takhle velký dům, tak jsem ukázal dva domy v nabídce. A potom jenom řekl, ten má větší pozemek, ten je hezčí, hezčí, koupelna hezčí, kuchyň, já říkám, vy jste mi řekl pět věcí, který jsou hezčí než u vás, a tenhle ten dům prodávám rok a mám ho za 19 a vy byste chtěl víc, tak si řekněme, kde je problém. Mnoho lidí to ale prostě nechápe a stojí si za svým. A bojujeme prostě s tím, že mezi náma makléři je hodně takzvaných těch kejvačů a vypouští prostě pořád ty dražší domy a pak je z čeho zlevňovat, ale my jsme (???), a tak to neděláme, nejhorší je to prostě u paneláků, kde vidíme to cenový rozmezí, že vidíme stejný byty a jsou v Praze třeba jako 6-8 milionů.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Martine, já tě uklidním. To bylo vždycky. 

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Ale teďka to řetězení, to řetězení tím, že těch nabídek je víc, je ještě horší.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Jako naopak si myslím, že spíš jako začali být rozumnější. Aspoň v některých krajích začali být rozumnější v tom, že třeba ty slevy už se tam nedávají tak velké a ty ceny, ty ceny už začínají vlastně první nabízet, nebo ty nemovitosti nabízet za nějaké rozumnější peníze, což se začlo dít někdy na vlastně přelomu roku, jo, vlastně ten půlrok nebo někdy v polovině roku teprve loňského lidem začlo docházet, že asi jako ty ceny fakt už nebudou takové, jaké by měly být. Samozřejmě ti, co zareagovali vlastně hned a nabídli to už vlastně loni, řekněme, před rokem za rozumnou cenu, tak ti to jako relativně ještě prodali za dobré peníze, ti, co váhali, anebo měli právě, jak zmiňuješ, toho makléře kejvače, tak na tom nejspíš jako, nechci říct, prodělali, ale dostali za tu nemovitost výrazně méně, protože, jak tady Blanka vlastně už zmínila, tak pak se jenom dohání vlastně ten trh.

Blanka ŠTALZEROVÁ (NEXT reality) 

No, to je pravda, kolikrát se nedožene, no.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Takže vlastně je pořád potřeba těm lidem, těm kupujícím vysvětlovat, že, to, že jim někdo slíbí, že to prodá za tu cenu, se nutně stát nemůže a nemusí...

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Prodávající.

Ondřej HON (akladatel projektu CeMap - cenové mapy) 

Prodávajícímu. A vlastně na konci dne na to může ještě hodně peněz ztratit. A u cenách nemovitosti ve Středočeském kraji to jsou spíš jako vysoké statisíce, ne-li jako jednotky milionů.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

A proto tam jste vy, profesionální realitní makléři, kteří máte svým zákazníkům, svým obchodním partnerům pomoci tak, aby na tom vydělali co nejvíc. A tímhle tím optimistickým zase skončíme dnešní diskuzi. Já vám mockrát děkuji za účast jak Blance, tak Martinovi a samozřejmě Ondrovi za jeho, za jeho data. Mějte se krásně, krásné léto a brzy na viděnou. Mějte se hezky. Na shledanou.

Martin KUBÍK (Reality 11, Jesenice) 

Na shledanou.